Wie jouw doelgroep (niet) is

Het is verleidelijk om te denken dat jouw organisatie er voor iedereen is. Je wilt immers zoveel mogelijk mensen helpen. Zeker als je in de zorg en welzijn of voor een goed doel werkt. Het is soms dan lastig te begrijpen dat niet iedereen geholpen wil worden. Of je kan niet iedereen helpen, omdat je daar de middelen of zeggenschap niet voor hebt. Als je weet wie jouw ideale doelgroep is, kun je daar ook beter je marketing en communicatie op afstemmen.
Wat is jouw verhaal?
Om te weten wie jouw doelgroep is, moet je eerst naar jezelf kijken. Waarom ben jij er, wat is jouw missie en visie? Wat is jouw verhaal?
Jouw verhaal moet helder zijn om te kunnen verbinden met je doelgroep. Iedereen heeft een uniek verhaal. Ook jij. Het gaat niet alleen over de inhoud, maar juist ook over het waarom. Waarom je doet wat je doet. Zo’n verhaal is persoonlijk, het gaat over jou. Want jij bent de verpersoonlijking van waar je organisatie voor staat.
Is er een match met je doelgroep?
Als je verhaal specifiek genoeg is, weet je welke doelgroep je wilt bereiken. Of het nou om kinderen, jongeren of ouderen gaat, jij krijgt voldoening om deze mensen te helpen. Jouw verhaal matcht met jouw doelgroep. Ga eens voor jezelf na: van welke doelgroep krijg jij energie? Welk probleem kun je voor hen oplossen of met welke behoefte kun je hen helpen?
Beschrijf jouw ideale doelgroep. Dit gaat verder dan het benoemen van een leeftijdscategorie, geslacht of beroep. Wat moet jij van je ideale doelgroep weten, zodat je de juiste vragen kunt stellen en precies weet waar je hem/haar kunt vinden? Denk aan:
- zijn of haar hobby’s
- waar jouw doelgroep graag geld aan uitgeeft
- welke bijeenkomsten jouw doelgroep bezoekt
- welke netwerken of kanalen jouw doelgroep gebruikt
- welke functionele of emotionele behoefte jouw doelgroep heeft
Durf nee te zegen
Is er op dit moment misschien een verschil tussen wie jij wil bereiken en wie je nu bereikt? Geef het maar toe, sommige mensen zie je liever gaan dan komen. Jullie verhaal vormt dan geen match. Kijk eerst naar jezelf. Wat stoort je en waarom? Kan of ben je bereid hier zelf iets aan te veranderen? Als je antwoord daarop nee is, dan wordt het wellicht tijd dat je ook nee zegt tegen deze doelgroep. Op de lange termijn verdien je dit terug met andere sterke relaties.
Dus stel jezelf de vraag: voor welke doelgroep ben jij er niet?